BIP UM Hajnówka

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie miasta Hajnówka - wpis, zmiana oraz wykreślenie

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie miasta Hajnówka - wpis, zmiana oraz wykreślenie

Informacje podstawowe:

Działalność gospodarcza w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. Z 2025r., poz. 1480 t.j.). Oznacza to, że aby ją prowadzić, należy uzyskać wpis do rejestru działalności regulowanej w gminie, na terenie której planuje  się odbierać odpady.
Uwaga! Każda gmina prowadzi własny rejestr. Jeżeli odpady odbierane będą na terenie dwóch lub więcej gmin, trzeba uzyskać wpis do rejestru w każdej z nich. 
Odpady komunalne to różnego rodzaju odpady powstające w gospodarstwach domowych oraz w innych miejscach, jeśli są podobne do tych powstających w gospodarstwach domowych i nie zawierają odpadów niebezpiecznych.

Zanim złoży się wniosek o wpis należy upewnić się, że:

  • dysponuje się odpowiednimi pojazdami i sprzętem do odbioru odpadów i są one utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym,
  • dysponuje się odpowiednią bazą magazynową dla sprzętu,
  • zapoznano się z katalogiem odpadów komunalnych i spisem wymagań, które trzeba spełnić, aby je odbierać: rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. 

Termin złożenia wniosku:

  • Przed rozpoczęciem odbierania odpadów od mieszkańców.
  • Przy zmianie danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych.

Wymagane dokumenty:

  • Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  • Oświadczenie o zgodności i kompletności danych oraz o spełnianiu warunków wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  • Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej.
  • W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika: pełnomocnictwo oraz opłata skarbowa za pełnomocnictwo.

Sposób załatwienia sprawy:

  • Po pozytywnej weryfikacji wniosku burmistrz miasta dokona wpisu firmy do rejestru działalności regulowanej firm prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Nadawany jest numer rejestrowy oraz wydawane zostaje zaświadczenie o wpisie do rejestru. Wpis wydawany jest bezterminowo.

Rejestr zawiera:
a) firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy 
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) 
c) określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych 
d) numer rejestrowy. 

  • Burmistrz miasta wykreśli firmę z rejestru na wniosek, a także po uzyskaniu informacji z CEIDG albo KRS o wykreśleniu z rejestru przedsiębiorców.

W przypadku przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, urząd przekazuje do CEIDG, nie później niż w następnym dniu roboczym, informację o dokonanym wpisie przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

  • Jeżeli wniosek zawiera braki formalne (na przykład wystąpią błędy we wniosku, nie  zostaną wpisane wymagane dane, albo nie zostaną przedstawione wymagane dokumenty), urząd wzywa do poprawienia błędów lub złożenia wyjaśnień. Na uzupełnienie braków jest  7 dni. Jeżeli nie uiszczono opłaty skarbowej za wpis do rejestru, urząd wyznaczy termin do zapłaty od 7 do 14 dni.

Burmistrz odmówi wpisu do rejestru jeśli:
a) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące wykonywanie działalności gospodarczej objęte wpisem;
b) dana firma została wykreślona z rejestru i wydana została decyzja o zakazie wykonywania przez nią działalności objętej wnioskiem w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku z powodów: 

  • złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności, niezgodnego ze stanem faktycznym, 
  • nieusunięcia naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie,
  • stwierdzenia rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej. 

Burmistrz wydaje decyzję o odmowie wpisu także, jeśli dana firma nie spełnia warunków niezbędnych do jego uzyskania.
Za złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym albo złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia dołączanego do wniosku, grozi kara w wysokości 
10 000 zł.

Opłata skarbowa:

  • 50 zł – opłata skarbowa za wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości.
  • 25 zł - opłata skarbowa za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości.
  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalne) - jeśli do urzędu zostaje złożone pełnomocnictwo to należy je opłacić. Nie uiszcza się opłaty za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Opłatę uiszcza się w kasie Urzędu Miasta Hajnówka lub przelewem na konto 
46 1020 1332 0000 1602 0276 4058.

Termin załatwienia sprawy:

  • Do 7 dni - od dnia wpływu kompletnego wniosku.
  • Jeżeli urząd nie dokona wpisu w terminie 7 dni, a od dnia wpłynięcia wniosku upłynęło 14 dni, można rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy urząd wezwał do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji 7-dniowy termin na dokonanie wpisu biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji o odmowie wpisu do ewidencji oraz o wykreśleniu z ewidencji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Burmistrza Miasta Hajnówka, w terminie 14 dni od jej doręczenia. 

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Miasta Hajnówka
ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka
2 piętro, pokój nr 219 – Sekretariat
informacje dodatkowe: 2 piętro, pokój nr 203, tel. 85-682-64-53

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej 
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców 
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy

Data wytworzenia: 2012-01-26 15:11 Autor: Marta Kościeńczuk Data publikacji: 2012-01-26 15:11 Osoba udostępniająca na stronie: Emilia Rynkowska Data ostatniej modyfikacji: 2025-12-09 Osoba modyfikująca: Emilia Rynkowska